Metoda – z czego się składa.

Cześć drogi czytelniku 🙂 ! W dzisiejszym artykule zdecydowałam się na opisanie metody i jej składników. Zapraszam więc do tego interesującego tematu 🙂 .

Metoda znajduje się w klasie i definiuje jej zachowanie. Jest to pewna część kodu która ma za zadanie wykonywać określonych zadań na danych. Metoda może być wywoływana wielokrotnie z innych miejsc programu (w zależności od użytego modyfikatora dostępu). Metody zwykle wywoływane są na rzecz konkretnych obiektów (poza metodami statycznymi). Definicja metody prezentuje się następująco:

<modyfikator dostępu> <typ zwracanej wartości> <nazwa metody> (<lista parametrów>)  {
        // Instrukcje wykonywane przez metodę
} 

Przyklad:
public void setNameOfModel(String name) {
    this.name = name;
}

Powyższa definicja metody składa się z sygnatury metody oraz ciała metody. Natomiast nazwa metody również jest zapisana według zasad “camelCase”.

No dobrze ale które to elementy? A więc sygnatura metody to nazwa metody wraz z jej listą parametrów. W jej skład nie wchodzi typ zwracany danej metody. Np.:

public void setNameOfModel(String name){...} 
 Sygnaturą metody jest tutaj setNameOfModel(String name);

Następnie ciało metody – to kod zawarty pomiędzy nawiasami klamrowymi { }.

public int multiply(int a, int b) {
  return a * b;
}

W ciele metody mogą znajdować się instrukcje, wyrażenia, wywołania metod innych obiektów, pętle, instrukcje warunkowe.  Jeżeli metoda ma inny typ niż void oznacza to że zwraca wartość tego konkretnego typu. Wartość ta musi być jawnie zwrócona w momencie wyjścia z metody za pomocą słowa kluczowego return. Oczywiści powyższa metoda multiply może być jeszcze zapisana w taki sposób:

public int multiply(int a, int b) {
  int result a * b;
  return result;
}

Została tutaj dodana zmienna lokalna (czyli taka która istnieje tylko wewnątrz ciała metody) result. Przykład tej metody jest bardzo prosty i dla czytelności dana metodę można zapisać bez dodawania zmiennej result. Jednak to wszystko zależy od sytuacji i zmienne wewnątrz metod również są przydatne.

Ogólnie metoda może korzystać z:

  • danych przechowywanych w polach klasy
  • metod znajdujących się w tej klasie
  • metod innych obiektów, które przechowywane w polach obecnej klasy

Wyróżniamy również podział metod na statyczne, nie statyczne i abstrakcyjne.  Poza tym metoda może być przeciążona lub nadpisana. Dopuszczalne typy zwracane w metodzie: typy proste (podstawowe), typy obiektowe oraz typ void.

Jeśli np. metoda zwraca obiekt tablicy nawiasy kwadratowe mogą być zarówno po nazwie zwracanego typu lub po nawiasie zamykającym listę parametrów. Nawiasy po nazwie typu są lepiej widoczne, np:.

public int [ ] makeRange(int lower, int upper) {
// treść metody
return null;
} 

Oczywiście powyższy artykuł nie wyczerpuje całkowicie tematu metod w Javie. Jednak kolejne informacje na ten temat będą odsłaniane wraz z kolejnymi artykułami. Do których już teraz serdecznie zapraszam.

Jeśli uważasz powyższy tekst za pomocny, będę wdzięczna za podanie go dalej oraz zapraszam do subskrypcji. Do zobaczenia w kolejnym wpisie 🙂 🙂 !!

Źródła z których korzystałam:

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*